Албумчета с картини
на велики художници
Тиражът е изчерпан.
NB!
Сикстинската капела.
Стенните фрески
Сикстинската капела.
Стенните фрески
От 6 октомври 2019 г. ще бъдат достъпни за закупуване нови авторски курсове,
албуми и интелектуални игри за деца и възрастни:
следете информация в сайта по възрастови категории
От 6 октомври 2019 г. ще бъдат достъпни за закупуване нови авторски курсове,
албуми и интелектуални игри за деца и възрастни:
следете информация в сайта по възрастови категории
Оскар Уайлд
онлайн курс от 12 лекции
Оскар Уайлд
онлайн курс от 12 лекции
Тайните на Сикстинската капела
Микеланджело
онлайн курс от 12 лекции
Тайните на Сикстинската капела
Микеланджело
онлайн курс от 12 лекции
допълнителни материали към лекциите и онлайн курсовете
Стойността на албума "Сикстинската капела. Стенните фрески" е 68 лв.
Във формата за плащане трябва да попълните своя email.
Ние ще се свържем със Вас, за да уточним на какъв адрес и кога да Ви изпратим албума
(за страната - чрез куриераска фирма Speedy). Куриерската услуга се заплаща от Вас.
Всеки екземпляр се изготвя индивидуално, затова можете да поръчате допълнителен текст, който да бъде изписан в албума: посвещение, дата, др.
Срок за получаване на албума: в рамките на две седмици от датата на направената поръчка.
Заплащането може да бъде извършено чрез системите на myPOS, PayPal или по банков път. Свържете се с нас, ако решите да не използвате myPOS или PayPal.
NB!
Тиражът е изчерпан
Текст: доц. д-р Лиза Боева
Рекдакто: д-р Калина Захова
Текст: доц. д-р Лиза Боева
Рекдакто: д-р Калина Захова
Текст: доц. д-р Лиза Боева
Рекдакто: д-р Калина Захова
Филизи 33
Занимания по изкуства за деца и възрастни
Регистрацията е нужна само, ако решите да закупите курс/лекция
Неочакван поглед
рубрика за критически статии, анализи и рецензии
За монографията на доц. д-р Лиза Боева
"Франц Кафка, Превращението". Режисьорски анализ"
от доц. д-р Невелина Попова, НБУ*
7/5/2024
* От 1995 г. Невелина Попова е преподавател по кинодраматургия в Нов Български Университет, департамент "Кино, реклама и шоубизнес". От 2004 г. хабилитиран преподавател, доцент. През 2016 г. защитава дисертационен труд върху анимационната драматургия. Сценарист е на филмите "Приземяване" (реж. Румяна Петкова, 1987); "Ненужен антракт" (реж. Мина Стойкова, 1987); "Другият наш възможен живот" (реж. Румяна Петкова, 2004), "Папагалски залъгалки" (реж. Анна Харалампиева, 2018), "Зимни вечери" (реж. Гергана Симеонова, 2021) и др. Автор е на книгата "Драматургичното пространство на анимацията", София: НБУ, 2016.
В своята нова книга, посветена на "Превращението" на Франц Кафка, Лиза Боева ни въвлича в едно духовно пътешествие към сърцевината на новелата на Кафка. Това пътуване е дълго, с много завои, богато на препратки, интерпретации и откровения. За мен не е учудващо – знам повечето от досегашните работи на Лиза Боева, смелостта ѝ да прекосява какви ли не житейски, литературни и кино пространства, да изгражда мостове мужду различни култури, автори, стилове и жанрове. Всяко следващо нейно изследване открива широки xоризонти, носи енергията на близкото общуване, свежестта на неочакваните образи и преоткритите детайли, независимо дали се занимава с битниците, със Шекспир или с великите xудожници на Ренесанса. Лиза умее да се xвърля в най-дълбоките води, както и да изплува от какви ли не въртопи. Такъв рисков е и скокът ѝ към света на Франц Кафка – тя го е нарекла "режисьорски прочит", свързала го е с драматургичните и режисьорски усилия да се превърне литературния текст на автора в киносценарий и филм.
В самото уводно начало тя представя своите методи на работа при филмирането на един авторов текст и свят. Определя методологията си като универсална и индуктивна – от частното към общото. Разделя я на пет последователни етапа, през които неизбежно трябва да премине всеки филмов автор в родилните мъки по изграждането на нова самостойна творба. Задължителното условие за сценариста и режисьора в този случай е да им е интересно. Лиза Боева дори извежда интересното в ранг на естетическа категория. На първия етап четенето, препрочитането и проникването в авторския текст в детайли и дълбочина е водещо. Следва етапът на личните ни асоциации, на свободното им разгръщане. На третия етап вече можем да се обърнем и към съществуващи критични текстове, но само ако сме успели да поставим нашите въпроси. След това екранизиращият трябва да изгради своята собствена интерпретация, забравяйки за автора. И на последния пети етап на работата изискването е да не се връщаме към оригиналния литературен текст, а да продължим търсенията си като автори в новата драматургична филмова структура.
Трите етапа на тази методология са разгърнати последователно и в широта в десет глави, изследващи проблеми и детайли около облика на Грегор Замза, функционалните предмети (вратата, касата, вестниците, картината и фотографията в рамка), дома на семейството, стаята на Грегор, жанра и стилистиката, възможностите да се изиграе персонажа на Грегор, липсващите предмети (огледала и дървени рамки - единственото нещо, което той обича истински да прави, но не прави), протичането на времето и отделна глава за два странни, но ключови за внушенията, израза...
Всички те водят към финалната единайсета глава, в която се реализира четвъртият етап на методологията - философската концепция. Не е възможно тук да представя цялото богатство от образи и идеи, проникновените препратки към други автори (Джоузеф Конрад, Селинджър, Маркес, Оскар Уайлд, Джойс, Пруст, Томас Ман и Ървин Уелш, както и критичните текстове на Набоков, Достоевски, Цветан Стоянов и Миглена Николчина, Дейвид Мамет и Станиславски...)
Във всяка глава през специфичния проблем се разглежда постигнатото в шестте различни екранизации на Превращението, на които Лиза Боева се опира в своя анализ (игралните филми на режисьорите Анел Уртадо, Ян Немец, Карлос Атанес, Валери Фокин, Крис Суонтън и анимационния на Каролийн Лийф. Впечатляващи са уловените от Лиза Боева кинематографични детайли и метафори, психологически състояния, отношения, материалните ценности, духовните празноти, ограничения и грубост. Нейните лични изследователски и конкретно кинематографичните ѝ търсения, заедно с възможните решения са обединяващи и обичайно завършват потока от образи и препратки в поредната глава; те често са придружени от схеми и поставят емоционалните и смислови акценти чрез символиката на затвореното пространство, светлината, тъмнината и жестовете. Изкуствоведските анализи свързват кафкианската поетика с образните системи на Джото, Рембранд, Бош, Караваджо, Вермеер...
Лиза Боева разказва свободно, тя не търси симетрия в обемите на отделните глави – те варират от няколко до десетки страници, като водещо винаги е достигането до същността на образите и внушенията. Тя предлага като възможни стилистични решения на един бъдещ филм модернистичното смесване на жанровете и съответно ключа към играта на всеки от персонажите – преплитане на трагедията с фарса, гротеската, комедията, реалистичната битова драма, дори с ветхозаветната морализаторска притча. Изключително интересни са анализите ѝ за протичане на времето, за различната му скорост в проследяването на събитията – между светлината и тъмнината, между Коледа и Великден – в неизбежното бавно умиране на Грегор и в цинизма при усещането за освобождение на близките... Теxният живот триумфално ще продължи, зачерквайки пречещото насекомо, ненужния вече син и брат...
Последната единайсета глава събира в едно заложените подтекстово смисли на различните сюжетни решения. В нея Лиза Боева постига търсената дълбочина на прочита. Тук нейните прозрения зазвучават с кристална яснота. В какво е екзистенциалното престъпление на Грегор, за което тя говори, опирайки се на Сартър? Отговорът ѝ е - в "бягството от свободата" (Ерик Фром). Грегор Замза се свива, като в пашкул, като какавида. Лиза Боева вижда неслучайно в героя на Кафка Христовата жертвоготовност. Едва ли е случайно, че той умира в третия час... че обича да дялка дърво, да прави дървени рамки... Но в стаята му няма следи от тази негова привързаност. Само две са рамките – на жената и на собствения му портрет. Цялото му съществуване обаче е било рамкирано. До онова утро на превращението... Да, Грегор Замза е предан на своите близки, разбира, че вече е излишен и затова примирено ще си отиде, ще ги освободи от себе си. Той въплъщава трагизма на модерния човек, на затвореното в рамка съществуване. Лиза Боева вижда неговата вина в неумението му да излезе от рутинния коловоз, да усети и разтвори "крилата" на новата си странна природа. Тя прави своя прочит през евангелската притча за талантите, като търси паралели с Гьотевия Фауст. Фауст също е стигнал до предела на човешкото , но на финала е спасен заради жаждата си за познание и светлина...
А Грегор Замза просто угасва. Духът му е слаб, той може само да види ужасен липсата на любов край себе си и да приеме смъртта. Това не е Христовата изкупителна смърт, за него няма да има възкресение...макар че умира по Великден. След него семейството ще продължи рамковото си биологично съществуване и ужасът просто ще се замете под килима.
Много са пластовете в тази книга. За мен беше радост да се срещна с този текст, да усетя неговия размах и мащаб. "Франц Кафка, "Превращението". Режисьорски анализ" е обогатяваща книга, която отваря хоризонти и ще бъде еднакво интересна и за професионалисти, и за студенти, и за всички, които се интересуват от литература и кино.